maandag 19 oktober 2009

Naam wijzigen II

Het is definitief, ik wil proberen mijn naam te wijzigen - mijn geslachtsnaam (ook bekend als achternaam of familienaam), welteverstaan. Via Postbus 51 kun je de brochure en het aanvraagformulier downloaden. Voor het wijzigen van de voornaam is een advocaat nodig, het gaat dan ook om een andere procedure.

Als bijlage moet ik een geboorteakte meesturen. Een Nederlandse geboorteakte heb ik niet, omdat ik in Korea ben geboren. In de plaats daarvan kun je een adoptieakte gebruiken. Een afschrift adoptieakte en akte naamswijziging kan ik opvragen bij het Archief Burgerlijke Stand in Den Haag. Het telefoonnummer is 070-3532 808 of 070-3532 809.

Caveat emptor:
  • Geslachtsnaamwijziging kost €487,50.
  • Het verzoek dat je kan indienen is "Vanwege de lichamelijke of geestelijke gezondheid de achternaam wijzigen: psychische hinder."
  • Hoe lang moet u wachten op de beslissing? De beslissing van de Minister van Justitie volgt meestal twintig weken na uw verzoek tot naamswijziging.
  • Als de procedure is afgerond moet u zelf uw achternaam in documenten veranderen. Bijvoorbeeld in uw paspoort en rijbewijs. Of op uw bankrekening of verzekeringspolis.
  • U of een andere belanghebbende kan bezwaar aantekenen tegen de beslissing. Dit kan bij de Minister van Justitie. Van het ministerie ontvangt u hierover automatisch informatie.
Wordt vervolgd!

Lees verder:

Geen opmerkingen: